niedziela, 14 lutego 2010

Sernik waniliowy...idealny...



Kocham serniki!!! Nie ma drugiego tak pysznego ciasta! Mógłbym je piec i jeść codziennie. Na szczęście moja rodzinka i znajomi są również sernikolubni. Gdyby nie byli..mieliby spory problem. Dlaczego? Święta, urodziny, imieniny któregokolwiek z domowników, wszelkie spotkania rodzinne, spotkania z przyjaciółmi, imprezy-domówki...przy każdej nadarzającej się okazji, piekę sernik! Ba, piekę go nawet bez okazji, kiedy tylko znajdę wolną chwilę. Za każdym razem inny, za każdym razem pyszny. Powiedzcie sami, czy możecie sobie wyobrazić coś lepszego, niż porządna porcja tej serowej ambrozji???



Sernik waniliowy...idealny... (z okazji walentynek, w kształcie serduszka;)



Sernik z tego przepisu był moim pierwszym wypiekiem 'z internetu'. Jest też, jak na razie, jedynym sernikiem do którego powracam, jedynym, który piekłem kilkakrotnie. Z bardzo prostego powodu: jego smak jest po prostu obłędny. A poza tym, wciąż upomina się o niego moja rodzinka;))

W tak doskonałym przepisie, grzechem byłoby cokolwiek zmieniać. Ja jednak dokonałem dwóch małych modyfikacji. Po pierwsze, sernik piekłem w kąpieli wodnej, dzięki czemu ma on cudowną, lekko sypką, i jednocześnie wilgotną strukturę.. (Przy czym, pieczony normalnie tej jest genialny). Pod drugie, wymieniłem spód! Już tak mam, NIE-NA-WI-DZĘ ciasteczkowych spodów poddanych obróbce termicznej tj. upieczonych!!! Dla mnie są one po prostu okropne. (Ale co ciekawe, w serniczkach na zimno, bazę z masła i ciasteczek uwielbiam.) Dlatego, z całego serca, polecam wszystkim najlepszy spód, jaki w życiu jadłem, spód który daję do każdego sernika o 'neutralnym' smaku, jak i do każdego innego, gdzie pasuje lekka migdałowa nuta - znajdziecie go tutaj.

Spód idealny (moja uwaga: ciasta wychodzi bardzo dużo - piekąc sernik w tortownicy o śr. 27cm, biorę, za wyjątkiem żółtka, 2/3 składników). Cytuję za autorką:

• 250 g mąki
• 200 g schłodzonego niesolonego masła, pokrojonego na kawałki
• 125 g jasnego brązowego cukru
• 100 g zmielonych migdałów
• 1 duże żółtko

Wykonanie:

* W dużej misce wymieszać przesianą mąkę, masło, brązowy cukier, migdały i żółtko. Ręką szybko wyrobić ciasto i uformować kulę. Zawinąć w folię i włożyć do lodówki na 30 minut.

* Formę wysmarować masłem. Ciasto (będzie dość miękkie) włożyć pomiędzy dwa kawałki folii przeźroczystej lub papieru do pieczenia i rozwałkować na placek nieco większy niż średnica formy. Ciasto przenieść do formy i wyłożyć nim spód a także bok na wysokość 2 cm. Schładzać w lodówce przez 2 godziny.

* Piekarnik nagrzać do 160 stopni. Ciasto przykryć papierem do pieczenia, formę ustawić na blasze i piec przez 20 minut. Zdjąć papier i piec przez kolejne 5 - 10 minut na złoty kolor. Dokładnie ostudzić.

No i przepis na sernik (cytuję za autorką):




Masa:

• 920 g twarogu trzykrotnie zmielonego
• 60 g miękkiego masła
• 225 ml śmietany kremówki
• 6 jajek
• 1 szklanka miałkiego cukru do wypieków
• 2 łyżeczki aromatu waniliowego
• wyłuskane ziarenka z 1 laski wanilii
• 1 łyżeczka proszku do pieczenia
• 1 łyżka mąki ziemniaczanej

Dodatki: truskawki w gęstym syropie


Wykonanie:

* Masa: Twaróg przepuścić 3 razy przez maszynkę do mięsa. Wymieszać z masłem i śmietanką. Żółtka ubić z połową cukru. Białka ubić na pianę, pod koniec dodać resztę cukru. Wymieszać twaróg z żółtkami, dodać aromat, ziarenka wanilii, proszek do pieczenia, mąkę ziemniaczaną i pianę z białek.

* Masę serową wyłożyć na przygotowany spód. Przykryć folią aluminiową (jeśli chcemy zachować biały wierzch sernika). Wstawić do nagrzanego do 180ºC piekarnika i piec 50 minut, lub nieco dłużej jeśli masa serowa jest bardzo płynna. Po upieczeniu sernik nie będzie całkowicie ścięty (nie piecze się go do "suchego patyczka"), ale nie powinien też być płynny w środku tylko sprężysty. Po całkowitym wystudzeniu zdjąć obręcz formy i włożyć sernik do lodówki na całą noc, bez przykrycia. Podawać z truskawkami w syropie.


12 komentarze:

majana pisze...

Uwielbiam serniki! Co ja mówię... Ja je kocham, zresztą obydwoje ja i mój Ukochany uwielbiamy je po prostu. Dość często goszczą u mnie właśnie te ciasta, robię różne i te na spodzie ciasteczkowym i bez spodu.. Ach, my kochamy je wszystkie!:)))

Twój serniczek również bardzo mi się podoba :))) Waniliowy i na Walentynki:) słodko!

Malta pisze...

Ładniutkie talerzyki :). I fajny przepis :).

Beata pisze...

Wspaniały sernik i jaki "słodki"

myniolinka pisze...

ten chyba będzie następny w kolejce... nie ma jak serniki od Asi :) pozdrawiam

Komarka pisze...

Zgadzam się z Tobą w 100% - nie ma nic lepszego od słusznego kawałka sernika! Smak właściwie obojętny, bo jeszcze nie trafiłam na taki, który by mi nie smakował ani trochę. A Twój do tego w wyjątkowo odświętnej formie :)

asieja pisze...

serniki i dla mnie są najpyszniejszymi ciastami
najlepiej te, które zrobi Mama

w wersji serduszkowej wygląda cudnie

Margareta pisze...

Dolaczam sie do wielbicieli sernikow :) Ten w Twoim wykonaniu wyglada bardzo apetycznie :)
P.S. Sliczne talerzyki!

jukejka pisze...

nasza rodzinka też sernikolubna ;) ładne i smakowite zdjęcia

spencer pisze...

majana Dziękuję, miło słyszeć takie słowa od autorki takich genialnych serników, jak Ty!! Pozdrawiam

Malta Dziękuję pięknie..

Beata Dziękuję ślicznie za te miłe słowa:) Pozdrawiam

myniolinka Dziękuję i zachęcam do wypróbowania. Naprawdę warto

Komarka Wielkie dzięki! Jednak sernik to jest to!!! Pozdrawiam cieplutko!

asieja Dziękuję. Też mi się spodobała ta 'walentynkowa' wersja:)

Margareta Dziękuję. Jak miło słyszeć tak miłe słowa. Pozdrawiam

jukejka Dziękuję bardzo!

anooshka pisze...

Jestem ogromna fanka sernikow! Gdyby nie fakt, ze bialy ser jest tutaj drogi i nie zawsze dostepny, to pieklabym te ciasta praktycznie codziennie, wyprobowujac coraz to nowsze przepisy. Ten sernik idzie do przegrodki "do zrobienia na Wielkanoc";)

Fiolunka pisze...

No nie....a miałam nie zaglądać na food blogi :) sama aktualnie mam przerwę w blogowaniu, ale tak się niestety nie da...zbyt dużo pyszności serwujecie :) Serniczek wygląda obłędnie :)

spencer pisze...

anooshka Chyba nie wytrzymałbym w miejscu, gdzie twaróg nie okupuje półek w każdym sklepie.. Dla mnie to towar pierwszej potrzeby.. A na Wielkanoc, ten serniczek jest idealny, pewnie i u mnie na stole wyląduje..

Fiolunka Dziękuje bardzo.. Haha nie zaglądać na food blogi?? Złudne marzenia-one są takie uzależniające..

Prześlij komentarz

Related Posts with Thumbnails