środa, 7 kwietnia 2010

Mazurek z marcepanem, migdałami i żurawiną..


Dziś świątecznych wypieków ciąg dalszy..

Muszę przyznać, iż wybór mazurków w tym roku przyprawił mnie o prawdziwy zawrót głowy.. Widząc tyle różnych, tak apetycznych propozycji na Waszych blogach, nie mogłem się zdecydować..

Jednak, gdy tylko zobaczyłem TEN mazurek, wybór stał się jasny.

Kruche, cudnie maślane ciasto, marcepan, żurawiny..toż to moje smaki, toż to dla mnie mazurek idealny.

Naprawdę, gorąco polecam. Efekt finalny jest PRZE-PYSZ-NY!!!





Mazurek z marcepanem, migdałami i żurawiną

(przepis za Olgą Smile)

Ciasto kruche:
* 180 g mąki
* 100 g zimnego masła
* 4 łyżki zimnej wody
* 0,5 łyżeczki soli

Masa:
* 250 g marcepanu
* 200 g mielonych migdałów
* 200 g masła
* 2 jajka
* 150 g cukru
* 100 g mąki
* 150 g suszonej lub kandyzowanej żurawiny
* garść płatków migdałowych do ozdoby
* cukier puder do posypania

Wszystkie składniki ciasta włożyć do malaksera i miksować przez chwilkę do czasu, aż powstanie masa zbijająca się w kulki. Ciasto wyjąć nas stolnicę, uformować dużą kulę i na papierze do pieczenie rozwałkować prostokąt, którym wyłożyć formę (u mnie 24x24cm). Wylepioną formę wstawić do zamrażarki na 15 minut, aby ciasto mocno się schłodziło. Spód mazurka piec 15 minut w 180 stopniach C.
W misce wymieszać bardzo dokładnie rozpuszczone masło, jajka, mąkę, suszone owoce żurawiny i zmielone migdały. Na upieczone, jeszcze ciepłe ciasto wyłożyć starty na grube wiórki marcepan i wylać masę migdałową. Ciasto posypać płatkami migdałów i wstawić do piekarnika nagrzanego do 180 stopni C – piec około 45 minut. Po wystawieniu i wystudzeniu mazurka posypać cukrem pudrem.



U mnie pojawił się niestety mały problem.. Mimo że przeszukałem dwa Piotry i Pawły, zajrzałem do Almy i Carrefoura, NIGDZIE nie znalazłem masy marcepanowej. Byłem jednak tak 'napalony' na tego mazurka, że jakakolwiek zmiana nie wchodziła w grę.

Zrobiłem więc własną masę marcepanową, z genialnego przepisu Bajaderki. Masy powstaje trochę więcej, ale ze spokojem można nadmiar zamrozić i wykorzystać do innych wypieków w przyszłości.

*1 1/2 szklanki migdałów bez skórki
*1 1/2 szklanki cukru pudru
*1 białko
*1 łyżeczka ekstraktu migdałowego
*szczypta soli

Zmielić migdały partiami w malakserze, wymieszać z cukrem pudrem i reszta składników i wyrobić na gładka, twardawą masę. Schłodzić dobrze w lodówce, masa musi być zimna przed kolejną obróbką.

Kuchnia Wielkanocna 2010

14 komentarze:

edysia79 pisze...

Ten mazurek ma w sobie wszystko co lubię :)
Teraz już za późno, ale za rok postaram się go zrobić, może i u mnie przyjmie się tradycja pieczenia mazurków jeśli nam zasmakuje ;)

caracordata pisze...

Ja też się przymierzam do zrobienia tego mazurka, tym bardziej że posiadam troszku masy marcepanowej. Oj, będzie słodko.

Mały biały domek pisze...

Ja tu już postanowiłam nic nie piec przez miesiąc ....Ale mam w domu żurawiny . To postanowiłam że upiekę w sobotę. Co się mają żurawiny marnowac hi hi..Pozdrawiam...

asieja pisze...

doskonałe połączenie
lubię marcepan
od niedawna lubię mazurki
pysznie

kornik pisze...

Muszę przyznać, że Twój wygląda lepiej niż oryginał, który widziałam już wcześniej podczas swoich poszukiwań przedświątecznych i jakoś mnie nie zachęcił. Natomiast zdjęcia Twojego sprawiły, że zapisuję sobie przepis i robię ten mazurek w przyszłym roku:)

Ever pisze...

podziel się ;p

ilka_86 pisze...

kolejny wspaniały wypiek!:) pozdrawiam serdecznie

Wiosanna pisze...

Bardzo ładny i bardzo obiecujący. Definitywnie nie w stylu suchego mazurka jakich nie lubię :)

majana pisze...

Slicznie i pysznie prezentuje się Twój mazurek. Skusiłabym się:)
Pozdrawiam:)

majka pisze...

Wyglada doskonale. I tyle w nim pyszosci :)) Podziwiam wciaz Twoje umiejetnosci kulinarne. I jeszcze ta masa marcepanowa domowej roboty...jestem pod wrazeniem :))

anytsujx pisze...

Mazurek ślicznie się prezentuje, samku tylko się domyślam, że jest pyszny :)

lo pisze...

Święta minęły, ale zrobię chyba taki mazurek. Żurawinom nie potrafię odmówić.

viridianka pisze...

zawsze słysząc mazurek miałam przed oczyma obraz cieniutkiego kruchego ciasta, cieniutką warstewkę słodkiej masy i bakalie dla ozdoby, a coraz częściej dostrzegam u Was na blogach takie inne, nowoczesne, że tak powiem, wyższe, za rok i pascha i mazurek muszą zagościć u mnie na stole, mimo że tradycji takowej nie mam w Rodzinie.

pozdrawiam wiosennie!

:)

spencer pisze...

edysia79 Hehe jeżeli zaczniecie od tego mazurka, to uwierz mi, ich pieczenie stanie się ulubioną tradycją;)

caracordata Będzie słodko, będzie.. Ale będzie też i pysznie.. Pozdrawiam

Mały biały domek :)) Widzę, że nie jestem jedynym, który postawił sobie ambitny cel, miesięcznego, poświątecznego zarzucenia wypieków??? Ale nie wiem jak Ty, ja nie wytrzymałem.. Już w piątek zabrałem się za pieczenie kolejnych słodkości;)) Ale ciii..

asieja Pyszne!! Ale, gdy widziałem Twoje mazurki..mega zachęcające..

kornik Dzięki, dzięki wielkie!! Cieszę się tym bardziej, że zdjęcia robiłem na szybcika - widząc, że lada chwila mazurek zostanie wręcz pożarty, porwałem go, żeby pstryknąć parę fotek. Ale trudno było się skoncentrować, czując oddechy zniecierpliwionej rodzinki na plecach;))

Ever Podzieliłbym się..gdyby nie to, że już podczas sprzątania po świątecznym śniadaniu, mazurek był historią;) Pozdrawiam

ilka Dzięki:))

Wiosanna Dokładnie!! Właśnie dlatego się na niego zdecydowałem! Jest lekko wilgotny, a do tego..taki pyszny..

majana Dzięki!! Teraz, gdy mazurek jest już tylko wspomnieniem to może nie, ale następnym razem, zapraszam serdecznie;) A następny raz będzie na pewno..i to nie raz:) Pozdrawiam

majka :)) Nawet nie wiz jak miło czytać takie słowa.. Dziękuję, dziękuję pięknie:))

anytsujx Dzięki! Jest pyszny, oj jest..

lo Heh mnie żurawiny też uwiodły, tak, że nie mogę im się teraz oprzeć.. A mazurek?? Sprawdzi się też świetnie, jako tarta:)) Pozdrawiam

viridianka Ha! Ja miałem dokładnie tak samo. Też miałem taki obraz mazurka, ba, sam właśnie takie robiłem. Dopiero w tym roku, widząc te coraz to bardziej wyszukane mazurki, zdecydowałem się przejść na kolejny 'poziom wtajemniczenia':))
A pascha:) Za rok też z nią debiutuję.. Pozdrawiam:))

Prześlij komentarz

Related Posts with Thumbnails