poniedziałek, 5 kwietnia 2010

Sernik kajmakowy..



Tegoroczna Wielkanoc była dla mnie wyjątkowa pracowita.. Zazwyczaj w święta te, ograniczałem się do robienia dwóch mazurków: czekoladowego i kajmakowego. W tym roku postanowiłem to zmienić. No i napiekłem tyle, że z moją najbliższą rodzinką nie bylibyśmy w stanie wszystkiego zjeść;) Na szczęście okazało się, że do mojej babci zjechała się i dalsza rodzina, która chętnie pomogła nam ze zbyt dużą ilością wypieków;)))

Czas zatem na prezentację tych wszystkich świątecznych pyszności.. Zaczynamy..

Na pierwszy ogień idzie...serniczek. Nie byle jaki, tylko wyśmienity, genialny i obłędny, kajmakowy serniczek...

Długo zastanawiałem się nad wyborem tego właściwego na świąteczny stół. Jednak gdy zobaczyłem u Liski sernik kajmakowy, wszelkie moje przemyślenia i wcześniejsze ewentualne opcje poszły w odstawkę. I bardzo dobrze się stało, gdyż sernik ten jest jednym z najlepszych jakie jadłem (tak też twierdzi moja rodzinka).

Od siebie wprowadziłem jedną, bardzo istotną zmianę - jak to ja, musiałem pozbyć się ciasteczkowego spodu! Zamiast niego, zaadoptowałem spód z tego sernika, na moje potrzeby;))

Naprawdę, ten sernik musicie spróbować!!!



SERNIK KAJMAKOWY
(przepis podaję w proporcjach na tortownicę o śr. 27cm)

Spód:

*160g mąki
*130g masła
*65g cukru
*75g orzeszków solonych (u mnie orzeszki ziemne)
*1 żółtko

* W dużej misce wymieszać przesianą mąkę, masło, cukier, orzechy i żółtko. Ręką szybko wyrobić ciasto i uformować kulę. Zawinąć w folię i włożyć do lodówki na 30 minut.

* Formę wysmarować masłem. Ciasto (będzie dość miękkie) włożyć pomiędzy dwa kawałki folii przeźroczystej lub papieru do pieczenia i rozwałkować na placek nieco większy niż średnica formy. Ciasto przenieść do formy i wyłożyć nim spód a także bok na wysokość 2 cm. Schładzać w lodówce przez 2 godziny.

* Piekarnik nagrzać do 160 stopni. Ciasto przykryć papierem do pieczenia, formę ustawić na blasze i piec przez 20 minut. Zdjąć papier i piec przez kolejne 5 - 10 minut na złoty kolor. Dokładnie ostudzić.

Masa serowa:
(przepis cytuję za Liską, ale ze składnikami przeliczonymi na tortownicę 27cm)

*520g masy kajmakowej/krówkowej (można kupić gotową - w sklepach znajdziemy ją
najczęściej tam, gdzie mleko skondensowane i śmietany UHT)
*65g masła
*130g cukru
*1 cukier z prawdziwą wanilią (lub zwykły wanilinowy)
*4 jajka
*800g sera trzykrotnie mielonego (polecam ser w wiaderku np. Piątnicy)
*1,5 łyżki mąki pszennej

Masło utrzeć z cukrem i wanilią, dodać 300 g kajmaku (resztę wykorzystamy do polewy) i utrzeć na gładką masę, następnie dodawać jajka i po łyżce sera i mąkę. Dobrze zmiksować.

Masę przełożyć na podpieczony spód, wyrównać wierzch i wstawić do piekarnika, nagrzanego do 180 st C. Piec 60-70 minut. Po 35 minutach należy sprawdzić stopień upieczenia - gdyby sernik za bardzo się rumienił, trzeba przykryć wierzch folią aluminiową.
Wyłączyć piekarnik i ostudzić sernik przy uchylonych drzwiczkach piekarnika.
Kiedy zupełnie ostygnie, wyjąć i przygotować polewę:

Polewa:

220 g masy kajmakowej włożyć do garnuszka, dodać 4 łyżki mleka i gotować na malutkim ogniu, aż masa stanie się bardziej płynna. Jeśli będzie miała grudki, należy ją zmiksować. Zdjąć z ognia, dodać 2 łyżeczki masła i dokładnie wymieszać.
Tak przygotowaną polewą polać wierzch całkowicie ostudzonego sernika.
Można posypać prażonymi płatkami migdałów (w temp. 190 st C prażymy je przez 10 minut).

Wstawić do lodówki na minimum godzinę.



Kuchnia Wielkanocna 2010

18 komentarze:

Gosia pisze...

przepyszny musi byc,choc sie obawiam,czy nie za slodki?????
Pozdrawiam poniedzialkowo :)

cukrowa wróżka pisze...

i znowu ten sernik, jak ja wam go zazdroszczę! :]

asieja pisze...

niesamowity jest ten sernik
musi byc bardzo kremowy, słodki
pyszne

margot pisze...

ale smakowity ten sernik , bardzo pysznie sie prezentuje

Margo99 pisze...

Ribilam sernik z kajamakiem hmn roku temu i bardzoo nam smakowal,. Jednak wtedy chyba za duzo cukru lub kajmaku dalam bo wyszedl slodki;/ Ale twoj tak swietnie wyglada ze chyba tez bede musiala zrobic ;))

An-na pisze...

Upiekłam sernik z dodatkiem kajmaku i też na kruchym spodzie, bo ciasteczkowych nie jadam ;)

Proporcje sobie sama wymyśliłam... A Twój z polewą i płatkami migdałów bardzo smakowicie wygląda :)

majana pisze...

Piękny sernik! Jak on mnie kusi, muszę go koniecznie kiedyś zrobić.Super!:))

andzia-35 pisze...

Jadłam podobny, bo bez orzeszków, ale też był przepyszny!:))

wiosenka27 pisze...

Sernik wygląda przepysznie:)

kornik pisze...

U mnie też był sernik z kajmakiem, ale jako polewą na wierzchu ciasta, w środku natomiast była biała czekolada. Twój wygląda smakowicie:)

KucharzyTrzech pisze...

Obłędny ten sernik. Kusi i wabi :)

viridianka pisze...

żałuję że z Domu nie zabrałam sobie kawałeczka do Łodzi... takie apetyczne zdjęcia mu zrobiłeś.

aga-aa pisze...

za taki sernik to dałabym wiele, bardzo lubię orzechy, a na słowo kajmak mam nogi jak z waty i ślina leci mi po brodzie ;)

Bea pisze...

O tak, wyglada jak kremowe marzenie :)

Mam nadzieje, ze Swieta uplynely w milej, blogiej atmosferze ;)
Zyzce pogody, usmiechu i mnostwa wiosennej energii na nadchodzace dni!

Pozdrawiam serdecznie :)

spencer pisze...

Gosia Oj jest przepyszny.. I owszem, słodki jest baardzo. Mimo to, nie jest to jeden z tych serników, gdzie po małym kawałeczku, jest się już 'nasyconym' na kilka godzin. Mimo słodyczy, wręcz nieświadomie, sięga się po kolejną porcję..

cukrowa wróżka hehe bo jest czego;))

asieja doskonale oddałaś kwintesencję tego sernika..

margot Dziękuję bardzo:))

Margo99 Zrób koniecznie.. Ten jest słodki, i owszem, ale nie za słodki.. Pozdrawiam

An-na Dzięki wielkie! Odważne posunięcie, tym bardziej gratuluję. Ja wolałem nie eksperymentować. Tym bardziej, że miałem przepis Liski..on musiał być perfekcyjny..

majana Dzięki wielki! Zrób, zrób.. Na pewno Ci posmakuje, i idealnie wpisze się w Twoją cudną kolekcję serników.. Pozdrawiam

andzia-35 To teraz czas na skosztowanie tego z orzeszkami.. Muszę przyznać, iż nadają one temu sernikowi niesamowity aromat.. Polecam...

wiosenka27 Dziękuję bardzo:)))

kornik Dzięki! Mmm kajmak i biała czekolada? Brzmi pysznie. Wypróbuję ten pomysł..

KucharzyTrzech Dziękuję bardzo:))

viridianka Dzięki za miłe słowa.. Ja też żałuję, że nie schowałem sobie choć jednego kawałeczka, przed swoją rodzinką;) Mógłbym teraz znowu poczuć ten obłędny smak..

aga-aa Wiesz co, mam zupełnie tak samo! Toż to jest sernik stworzony dla nas;))

Bea Dziękuję pięknie! Święta były cudowne..szkoda tylko, że już się skończyły:( A i ja życzę, bezbolesnego wdrożenia się do poświątecznej rzeczywistości:) Pozdrawiam

Magoldie pisze...

Spencer !
Bardzo mi sie podoba to co napisales w odp. do Bei : "życzę, bezbolesnego wdrożenia się do poświątecznej rzeczywistości " !
No tak ...nikt tego nie lubi !
Serniczek wyglada wspaniale , sama mam ochote na ten przepis i napewno kiedys wyprobuje :)

ilka_86 pisze...

Ciacho pierwsza klasa!:) uwielbiam serniki, na ten na pewno bym się skusiła:) śliczny Ci wyszedł:))

spencer pisze...

Magoldie Oj tak, też mam z tym spory problem.. A serniczek..wypróbuj koniecznie..

ilka Dziękuję bardzo! Widzę, że już wróciłaś po świątecznej przerwie.. Mam nadzieję, że święta udane.. Pozdrawiam

Prześlij komentarz

Related Posts with Thumbnails